Wewnętrzna komunikacja kryzysowa – scenariusze działania
W komunikacji z pracownikami, nie
tylko podczas kryzysu, ale również w spokojnym czasie, trzeba być
przygotowanym na wszelkie możliwości. Jak spożytkować nadarzającą
się chwilę spokoju? Odpowiedz sobie na pytanie: A co, jeśli…?
Jeśli zabezpieczyłeś bieżące, najpilniejsze potrzeby komunikacji
z pracownikami, przygotuj się na kolejne wyzwania. Jakie? Jak to
zrobić? Jakie tylko przyjdą Ci do głowy. Nie chodzi o
czarnowidztwo. Po prostu uruchom wyobraźnię, logiczne myślenie i
zastanów się, co jeszcze może wydarzyć się w Twojej firmie (na
razie w najbliższym czasie) i w jaki sposób będziesz to
komunikować pracownikom – tak, żeby jak najszybciej dostali
informacje dobrze przygotowane, sprawdzone, wiarygodne. A może uda
się coś przygotować już teraz i w odpowiednim momencie skorzystać
z materiałów? Obmyślanie scenariuszy rozwiązań i reakcji na
wypadek „A co, jeśli…” zapewnia większy spokój, pewność
siebie i szybszą gotowość do właściwego działania. Inaczej jest
duża szansa na chaos i działanie według utartych schematów – a
te nie w każdej sytuacji się sprawdzają.
Przykład w dobie COVID-19:
A co, jeśli… będzie trzeba poddać kwarantannie cały dział w firmie?
Teraz wyobraź sobie, że Twoje przypuszczenie się spełniło i odpowiedz sobie na kilka pytań. Przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy zestaw – możesz go rozszerzyć dowolnie o własne pytania:
Czy poinformujemy o tym?
Kogo poinformujemy?
Kiedy?
W jaki sposób?
Kto powinien poinformować? (zarówno w sensie odpowiedzialności – imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za to działanie, jak i tego, czyimi „ustami” temat powinien zostać przedstawiony – dyrektora generalnego, dyrektora zamkniętego działu, managera ds. komunikacji?)
Co powinno znaleźć się w komunikacie?
Czy mogę przygotować go, chociaż częściowo, już teraz?
Czyjej akceptacji wymaga komunikat? Czy mogę ją zdobyć już teraz?
Dodaj swoje pytania, wymyśl
prawdopodobne zagrożenia, odpowiedz i gotowe!
Tego rodzaju scenariusze to ważna
część komunikacji kryzysowej – coraz częściej świadomie
tworzonej w korporacjach na potrzeby komunikacji zewnętrznej i nadal
rzadko spotykane w strategii komunikacji z pracownikami.
To może być przewaga konkurencyjna Twojej firmy!
Chcesz otrzymywać informację o najnowszych wpisach? Zapisz się do naszego newslettera!
foto: bezpłatny stock pixabay