Udostępniaj i współdziel z innymi pliki foto i wideo

Artykuł gościnny: Paweł Bugajski, fotograf-amator, zwolennik automatyzacji procesów, oszczędności czasu oraz niepotrzebnego transferu danych, specjalista od komunikacji oraz marketingu w firmie handlingowej

 

Zadania jakie obecnie spoczywają przed fotografami / reporterami  są dużym wyzwaniem ze względu na oczekiwaną przez redakcje szybkość zdobywania „świeżych” unikalnych informacji. Najczęściej wygrywa ten, który jako pierwszy ze swoim reportażem / opisem danej sytuacji pokaże się w mediach. Pozostali zawsze będą już tylko cytowali lub powoływali się na pierwszego. Ale nie tylko w komunikacji medialnej liczy się czas reakcji, czy łatwość udostępniania efektów swojej pracy. To samo dotyczy komunikacji wewnętrznej i każdego zespołu roboczego, który pracuje na współdzielonych plikach.

Poniżej opisałem jedno z narzędzi, które w prosty sposób może przyspieszyć i zautomatyzować Waszą pracę, szczególnie jeżeli nie dysponujecie jeszcze typowo biznesowymi/firmowymi narzędziami, które służą do współdzielenia plików foto i wideo.

Moduł Google Photos jest częścią konta Google. Jako oprogramowanie jest rozwijanym od długiego czasu systemem (protoplastą było darmowe oprogramowanie Picassa Web Photo, które następnie zastąpiły Albumy Google).

To aplikacja, która jest domyślnie instalowana na praktycznie wszystkich smartfonach wyposażonych w system Android – dla modeli opartych o system IOS aplikację można pobrać ze sklepu App Store. Podobnie zrobimy chcąc korzystać z niej na komputerze.

Fot 1png

Fot.1

 

W wersji podstawowej – darmowej mamy dostępnych 15 GB przestrzeni dyskowej, która jest współdzielona ze wszystkim innymi usługami Google trzymanymi na dysku Google w chmurze.

Uruchamiając usługę konta Google – musimy je zweryfikować telefonem, który jest naszą własnością (Google w warunkach korzystania z usługi dokładnie opisuje możliwości, jakie mamy). Od nas tylko zależy czy będziemy potrzebowali większej przestrzeni dyskowej i w jakiej jakości chcemy trzymać zdjęcia w chmurze na dysku Google:

  1. Oryginalnej – czyli takiej, w jakiej je zrobiliśmy – jest ona zalecana np. do wydruku dużych banerów.
  2. Wysokiej jakości – lekko obniżonej (zdjęcia do 16 Mpix / Filmy do 1080p) – wystarczająca do publikacji w internecie oraz małych wydruków np. broszur reklamowych.

Fot 2png

Fot. 2

 

Jak już przebrniemy przez proces tworzenia konta oraz wymagane zgody i wybierzemy jakość materiału, którą chcemy trzymać w utworzonym właśnie, spersonalizowanym miejscu chmury Google, uruchomi się usługa Google Photo. Początkowo wygląda ona na pusty moduł słynnego wiatraczka, który pyta nas skąd chcemy wgrać i dodać zdjęcia. Gdy już je wgramy, np. na komputerze, otrzymamy do nich dostęp w aplikacji w naszym smartfonie – oczywiście, jeżeli używamy tych samych ustawień i tego samego konta.

Fot 3jpg

Fot. 3

 

Po otwarciu aplikacji w telefonie lub wybraniu zakładki Google Photo widzimy bardzo podobny układ na smartfonie oraz na ekranie komputera.

Fot 4png

Fot. 4

 

Widok ekranu po uruchomieniu po raz pierwszy aplikacji Google Photos na komputerze.

Mamy tutaj dostęp do trzech głównych modułów: 

  1. Belka główna programu zawierająca: wyszukiwarkę, moduł do przesyłania zdjęć do aplikacji, moduł zapytania / pomocy FAQ, moduł ustawień aplikacji, moduł uruchomienia pozostałych aplikacji Google oraz ikonę stworzonego przez nas konta Google.
  2. Kolumna narzędziowa zawierająca: zdjęcia, nasze udostępnienia, wygenerowane fotoksiążki, stworzone biblioteki – nasze Albumy, Dodatkowe Narzędzia, Archiwum, oraz Kosz, gdzie zdjęcia usunięte z aplikacji pozostają przez 30 dni od momentu usunięcia i dopiero po tym okresie zostają usunięte permanentnie.
  3. BOX, w którym znajdziemy miniaturki wszystkich zaimportowanych lub wykonanych smartfonem zdjęć.

Od tego momentu zaczynamy działanie z aplikacją w komputerze. Poniżej objaśnię, co w niej możemy robić i jak współpracować w sieci ze sobą, aby nie marnować czasu na wielokrotne przesyłanie sobie wzajemnie tego samego pliku, tylko wszelkie poprawki, zmiany i kadrowania wykonywać już na pliku, który został zgrany do naszych zasobów.

Informacje, które będę dalej podawał dotyczą materiałów foto, bo do takich celów służy głównie aplikacja Google Photos. Jeżeli umieścimy w niej krótkie materiały filmowe, co również jest możliwe, mamy niestety mniej funkcji do obrabiania pliku wideo umieszczonego i skompresowanego do jakości 1080p.

Fot 5png

Fot. 5

 

Po zgraniu plików foto/video lub podłączeniu telefonu, w którym mamy ustawioną synchronizację materiałów z chmurą Google, zyskujemy kopię materiałów na komputerze, łącznie z tymi, które przechowujemy na smartfonie.

Chcąc pracować nad danym materiałem foto/wideo, powinniśmy przygotować ALBUM, który będziemy dalej udostępniać. Jak to zrobić pokazuję w kolejnych krokach.

Oprogramowanie w narzędziach już na samym początku podpowiada nam, abyśmy utworzyli konto PARTNERA, czyli osoby, której od danego momentu będziemy udostępniać wszystkie stworzone przez nas pliki.

Wchodzimy w kolumnę 2 z Fot. 4, wybieramy Albumy i wprowadzamy nazwę pierwszego z nich (przykładowy film zamieszczam w udostępnionym przygotowanym dla Państwa albumie:)

>> Jak utworzyć pierwszy Album?

W ten sposób stworzyliśmy pierwszy album w naszym zasobie dyskowym, który możemy udostępniać i pracować nad nim z osobami, którym taki dostęp daliśmy.

Według Google, za pomocą utworzonego linku do albumu możemy wysłać materiał do przejrzenia osobom nieposiadającym konta Google, z doświadczenia jednak wiem, że ma to swoje ograniczenia i nie są dostępne wszystkie funkcje albumów, jak komentowanie, edytowanie oraz poprawki.

Fot 6jpg

Fot. 6

 

Tak utworzony album, jeśli mamy włączoną synchronizację i dostęp do szybkiego łącza internetowego, będzie widoczny na wszystkich naszych urządzeniach, na które  pobraliśmy aplikację Google Photo. Bez względu na to, gdzie i na jakim narzędziu wprowadzimy daną zmianę na pliku, będziemy ją widzieć na wszystkich naszych narzędziach (komputer, tablet, smartfon)

Aplikacja jest bardzo intuicyjna, jeżeli mamy problem wystarczy nacisnąć ikonkę znaku zapytania, która powoduje włączenie podpowiedzi, jak możemy postąpić w kolejnym kroku.

Fot 7jpg

Fot. 7

 

W momencie udostępniania materiału, otwiera się moduł komunikacyjny po prawej stronie okna monitora, w którym można prowadzić rozmowy nt. udostępnionego pliku z osobami, którym ten plik został udostępniony.

Fot 8jpg

Fot. 8

 

Kiedy otwieramy dane zdjęcie w wersji podglądu informacyjnego otrzymujemy większość danych widniejących w metadanych danego zdjęcia cyfrowego.

Fot 9jpg

Fot. 9

 

Informacje, jakie znajdziemy po wciśnięciu ikony ”i” w niektórych przypadkach są możliwe do modyfikacji, podaję w kolejności od góry:

●       przypisana przez właściciela nazwa danego pliku (można zmodyfikować),

●       data oraz godzina wykonania zdjęcia lub filmu (można zmodyfikować),

●       nazwa pliku, jego rozmiar oraz waga przypisane na stałe przez urządzenie (niemodyfikowalne),

●       nazwa urządzenia, którym wykonano dane zdjęcie oraz szczegóły parametrów optycznych (przysłona, czas naświetlania, ogniskowa, czułość naświetlania (niemodyfikowalne),

●       w jaki sposób materiał został udostępniony,

●       miejsce wykonania zdjęcia, o ile mamy sprzęt wyposażony w moduł GPS (można zmodyfikować).

Co jest istotne przy pracy zespołowej, kiedy utworzymy konto PARTNERA, osoba, którą do tego konta przypiszemy, będzie otrzymywała wszystkie zdjęcia, które wykonamy, czy też udostępnimy w aplikacji, od wybranej przez nas daty aż  do momentu odwołania.

Jest to przydatne, gdy posługujemy się tylko i wyłącznie sprzętem służbowym do celów służbowych, a Partnerem jest nasz przełożony, dla którego działamy na wyłączność.

W innym przypadku, kiedy chcemy pracować na stworzonych Albumach, np. w koncie testowym, warto udostępniać tylko ten Album, który został już przez nas wstępnie zweryfikowany i nie zawiera błędów czy materiałów, które się powtarzają.

Fot 10png

Fot. 10 Moduł z telefonu typu smartfon

 

Co jeszcze możemy zrobić przy pomocy tej aplikacji, dzięki integracji z innymi usługami Google?

Google Photos pomoże nam szybko utworzyć z materiału, który w nim udostępniliśmy:

●       FILM – z aktualnych z 10 gotowych szablonów tematycznych,

●       ANIMACJĘ – czyli inaczej prosty poklatkowy pokaz wybranych materiałów (od 2 do 50 w jednym pliku),

●       KOLAŻ zdjęć – prosty układ od 2 do 9 wybranych zdjęć według schematów Google.

Materiały tak przygotowane są zapisywane i specjalnie oznakowywane gwiazdkami w całej bazie zdjęć aplikacji/modułu. Patrz poniżej: Fot. 11.

Fot 11jpg

Fot. 11  

 

Ponieważ dla niektórych aspektów pamięć 15 GB może być zbyt małą pojemnością do przechowywania danych, Google przygotowało większe możliwości już w wariantach odpłatnych.

Fot 12jpg

Fot. 12

 

Wersja bezpłatna 15 GB przy umiejętnym zarządzaniu umieszczonym materiałem do zastosowania prywatnego i pracy małych zespołów roboczych jest obszarem, który może uzupełnić nasze domowe zasoby trzymane dotychczas na różnego rodzaju nośnikach wymiennych typu: Płyty CD/DVD, pendrive USB, dyski zewnętrzne (inne aplikacje chmurowe).

Ostatnie funkcje, które chciałem tutaj omówić to funkcje korekty fotografii, przydatnych filtrów, zapisywania oraz udostępniania zmodyfikowanych plików.

Fot 13jpg

Fot. 13

 

W prawym górnym rogu otworzonego zdjęcia znajduje się siedem ikonek, które odpowiadają za modyfikację wybranego przez nas materiału. Są to (podaję w kolejności od prawej strony ekranu):

  1. symbol trzech kropek (wejście w więcej opcji),
  2. symbol kosza na śmieci (czasowe usunięcie do 30 dni materiału ze zbioru głównego),
  3. symbol gwiazdki (oznaczenie materiału jako istotnego – ulubionego),
  4. symbol litery „i” w kole (wszelkie informacje dostępne na temat wybranego pliku - opisane powyżej),
  5. symbol lupy (powiększenie danego fragmentu zdjęcia),
  6. symbol trzech suwaków (możliwość korygowania zdjęcia: ostrość, jasność, kadrowanie, pochylenie, specjalne gotowe filtry…),
  7. symbol trzech łączących się punktów (moduł udostępniania gotowego skorygowanego materiału)

Wkrótce, wraz z wprowadzeniem pakietów Google One, usługa darmowego nielimitowanego modelu przesyłania zdjęć ulegnie zmianie.

Od momentu wprowadzenia tej zmiany żaden serwis „chmurowy” nie będzie już prowadził darmowego uploadu materiału z jego backupem. Wcześniej takie modyfikacje przeszedł m.in serwis fotograficzny Flickr.

Fot 14png

Na zakończenie podsumowania tego rozwiązania, które sprawdzi się w zastosowaniu osobistym oraz firmowym przy małych grupach roboczych, przedstawiam wyniki przeprowadzonej przeze mnie ankiety. Pozwoliłem sobie zapytać oficjalnie osoby, które podobnie jak ja parają się udostępnianiem plików w sieciach oraz wysyłają gotowe materiały swoim klientom, jak często korzystają z podobnych rozwiązań i jakich narzędzi używają (https://forms.gle/nCEzYyz2gp67Lq2q6 - ankieta foto-wideo)

 Z krótkiej przeprowadzonej internetowo ankiety pośród znajomych okazuje się, że:

  1. Ponad 70% używa już specjalnych narzędzi do przekazywania plików swoim klientom.ankieta 1jpg
  2. W większości są to osoby, które swój przygotowany materiał przesyłają odbiorcom raz w tygodniu.ankieta 2jpg
  3. Ponad 40% osób, które wypełniły ankietę, korzystają z usługi Dysk Google (Google Drive).ankieta 3png