Czy w Twojej firmie istnieje tzw. zmęczenie informacją?
Syndrom
zmęczenia informacją został zdiagnozowany i opisany przez
psychologa Davida Lewisa. Mówi on, że coraz więcej osób nie jest
w stanie przyswoić nowych wiadomości, mają problem ze zrozumieniem
prostych komunikatów, nie mówiąc już o ich selekcji. Z kolei
firma analityczna Basex wylicza, że przeciętny pracownik biurowy
spędza w tygodniu 20 godzin na odgruzowywaniu skrzynki e-mailowej.
Jak
w tym wszystkim ma się komunikacja wewnętrzna w Twojej firmie? Czy
jesteś pewien, że przekazywane informacje trafiają do wszystkich
pracowników we właściwym czasie? Czy nadal
korzystasz z tych samych kanałów i narzędzi, z których
korzystałeś przed rozpoczęciem pandemii? Jaka jest satysfakcja z
komunikacji wewnętrznej w dobie pracy zdalnej? Czy wykorzystywane
przez Ciebie kanały i narzędzia są naprawdę skuteczne?
W
każdej firmie warto co jakiś czas badać komunikację wewnętrzną.
Dzięki temu zyskujemy wartościowy kierunkowskaz, który wskazuje
nam, gdzie jesteśmy i w którą stronę warto podążać. To od
komunikacji zależy rozumienie przez pracowników procesów
wewnętrznych oraz swoich codziennych zadań, od niej zależy również poziom satysfakcji z wykonywanej pracy, a ta bezpośrednio
przekłada się na wyniki osiągane przez pracowników firmy.
Czy regularnie badasz i oceniasz komunikację wewnętrzną w firmie? A może dopiero się nad tym zastanawiasz? Do dyspozycji masz kilka metod. Najpopularniejsze z nich to:
- wywiady pogłębione,
- badanie ankietowe,
- fokus.
Każde
z powyższych rozwiązań ma swoje wady i zalety, jednak ostatecznie
Twoja decyzja będzie zależała od tego, jakiego rodzaju dane chcesz pozyskać (ilościowe czy jakościowe), ile czasu chcesz poświęcić
na ocenę komunikacji wewnętrznej oraz od innych Twoich zasobów, jak np.
budżet. Wybór metody będzie uzależniony również o tego, czy
potrzebujesz zweryfikować działanie pojedynczego narzędzia, satysfakcję ze zrealizowanej akcji, czy raczej potrzebujesz
gruntownego audytu.
Bez względu na to, które z powyższych rozwiązań zastosujesz, pamiętaj o:
- planie komunikacji np.: metodą 4P (przygotuj, poinformuj, powitaj, pomagaj) ,
- nadaniu poczucia sensu udzielania odpowiedzi – ludzie chętniej zaangażują się w działanie, które może poprawić ich sytuację,
- zadbaniu o poufność wypowiedzi,
- zaplanowaniu odpowiednio w czasie – nie realizuj badania w okresie szczególnie intensywnej pracy,
- daniu szansy na udzielenie odpowiedzi wszystkim pracownikom, również tym np. pracującym w terenie lub bez dostępu do komputera,
- przekazaniu pracownikom wyników badania, chociaż w uproszczonej formie, np. infografiki,
- pokazywaniu efektów (jeśli uda Ci się rozwiązać jakiś problem, poinformuj, że to wynik zbadania opinii pracowników).
W kolejnym artykule pokażemy Ci, jakie plusy i minusy stoją za każdą metodą pozyskiwania informacji zwrotnej od pracowników.
SKORZYSTAJ Z BAZY WIEDZY O KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ
Podobał Ci się ten artykuł? Więcej podobnych treści znajdziesz w naszej >> Bazie Wiedzy o komunikacji wewnętrznej
Jeśli chcesz, abyśmy powiadomili Cię, kiedy zostanie opublikowany kolejny artykuł, zapisz się do naszego newslettera!
Zdjęcie autorstwa fauxels z Pexels