Czy komunikacja wewnętrzna jest potrzebna w firmie?
Słyszymy
czasem pytanie: „Czy komunikacja wewnętrzna jest potrzebna w
każdej organizacji?”.
Odpowiedź zawsze jest taka sama: To jest błędnie postawione pytanie, ponieważ nie jest to kwestia potrzeby.
Komunikacja wewnętrzna po prostu JEST obecna w każdej organizacji.
Od
nas zależy, co z nią zrobimy.
Co może zrobić z komunikacją wewnętrzną zarząd lub osoba odpowiedzialna za komunikację z pracownikami?
Istnieją dwa wyjścia:
Można
ją zostawić samej sobie. Wtedy jednak firma traci wszelką kontrolę
nad informacjami, które docierają do pracowników, ponieważ te
funkcjonują w nieoficjalnych kanałach. W konsekwencji rozwija się
kultura plotki, a zarząd pozbawia siebie dostępu do cennych
informacji pozyskiwanych od pracowników. Jest to niestety gotowa
recepta na kryzys i konflikty w firmie wywołane przez
nieporozumienia.
Można
też nadać jej formalną przestrzeń, np. poprzez wdrożenie
odpowiednich narzędzi, jak: intranet, komunikator wewnętrzny,
gazetka prowadzona przez pracowników dla pracowników czy umiejętna
organizacja spotkań z pracownikami, i skorzystać z jej potencjału
dla rozwoju organizacji.
Pracownik jest pierwszym ambasadorem firmy
Dlatego tablica informacyjna i doroczne spotkanie z Prezesem już nie wystarczają. Dobrze prowadzona komunikacja wewnętrzna to m.in.:
Sztuka przekazywania i pozyskiwania informacji podczas spotkań bezpośrednich z podwładnymi.
Profesjonalna komunikacja podczas onboardingu, czyli przyjęcia nowych pracowników do firmy, ale też pożegnania tych, którzy odchodzą na emeryturę lub rozstają się z firmą z innych powodów.
Umiejętne informowanie pracowników o bieżących działaniach firmy, np. o starcie czy zakończeniu nowych projektów, inwestycjach, sytuacji finansowej, rozwoju, kampaniach CSR i charytatywnych itp.
Udostępnienie pracownikom przestrzeni do feedbacku, czyli dzielenia się własnymi opiniami i udzielenia informacji zwrotnej.
Edukowanie pracowników z obszaru działalności firmy.
Po co to wszystko? Istnieją dwa główne mocne argumenty potwierdzające korzyści dla firmy z dobrze prowadzonej komunikacji z pracownikami:
Udostępnienie
kanałów i narzędzi do komunikacji z pracownikami ułatwia
przekazywanie im informacji, budowanie zaangażowania, motywacji do
pracy i zaufania do organizacji, a zarazem niweluje kulturę plotki i
daje możliwość szybkiej reakcji na kryzysowe sytuacje w firmie.
Umożliwienie
pracownikom otwartego dzielenia się opiniami daje zarządowi
narzędzie do bieżącego monitorowania nastrojów załogi. Mówi się
w końcu, że jeśli chcesz wiedzieć, w jakiej kondycji jest Twoja
firma, zapytaj swoich pracowników, jak się czują i co u nich
słychać. Ponadto kultura owartości podnosi czynnik innowacyjności!
Kliknij i dowiedz się więcej >> Baza Wiedzy o komunikacji wewnętrznej
Chcesz otrzymywać informację o najnowszych wpisach? Zapisz się do naszego newslettera!