Profile kompetencyjne odgrywają kluczową rolę w nowoczesnym wartościowaniu stanowisk pracy, ponieważ umożliwiają sprawiedliwą ocenę i porównanie różnych ról w organizacji. Dzięki temu firmy mogą budować motywujące i transparentne systemy wynagrodzeń. Jak je komunikować?
Najważniejsze elementy profilu kompetencyjnego uwzględniane przy wartościowaniu stanowisk pracy
Przy wartościowaniu stanowisk pracy kluczowe jest zidentyfikowanie i ocena tych kompetencji, które mają największy wpływ na realizację celów organizacji oraz efektywność pracy na danym stanowisku.
Należą do nich m.in.:
Ponadto, ważnymi elementami profilu kompetencyjnego są:
Konkretne kompetencje mogą się różnić w zależności od specyfiki stanowiska, branży czy poziomu w strukturze organizacyjnej. Im wyższe stanowisko, tym większe znaczenie mają kompetencje społeczne i leaderskie, natomiast na stanowiskach specjalistycznych kluczowe są kompetencje techniczne i eksperckie.
Zdjęcie z naszego spotkania "Jak wdrażać i komunikować jawność i równość wynagrodzeń?" w kampusie biurowym Forest w Warszawie. Od lewej strony: Monika Zielińska, Gravet Consulting oraz Paulina Wieczorkiewicz, Hushoffice/Mikomax.
Od czego zacząć budowanie profilu kompetencyjnego
Budowanie profilu kompetencyjnego pod kątem wartościowania stanowiska pracy warto zacząć od szczegółowej analizy stanowiska, identyfikacji i precyzyjnego zdefiniowania kluczowych kompetencji oraz określenia ich wymaganych poziomów. Tak przygotowany profil stanowi podstawę do transparentnego i sprawiedliwego wartościowania stanowisk oraz budowy efektywnej polityki wynagrodzeń.
Błędy, których trzeba unikać w procesie budowania profili kompetencyjnych:
Gościnny artykuł Moniki Zielińskiej, Gravet Consulting
W komunikacji wewnętrznej warto skupić się na korzyściach wynikających z posiadania w organizacji profili kompetencyjnych i wartościowania stanowisk.
Z punktu widzenia pracowników są to:
Lidia Skrzyniecka, IC Mobile
Temat nie jest łatwy, nawet dla działów HR, które muszą go wdrożyć, dla działów komunikacji, które wspierają ten proces, a tym bardziej dla pracowników, którzy będą chcieli zrozumieć zachodzące procesy zmian, które będą ich wszystkich dotyczyć. Dlatego warto zaplanować i rozpocząć komunikację oficjalną jak najwcześniej, nawet jeśli prace nad profilami kompetencyjnymi i wartościowaniem stanowisk dopiero się rozpoczynają - bo ona i tak już się toczy w organizacji.
Jeśli potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu wartościowania stanowisk oraz komunikacji procesu zmiany w organizacji, zapraszamy do kontaktu: office@ic-mobile.pl, 784 531 556.