Ilu ekspertów, tyle definicji


Ilu ekspertów, tyle definicji

Masz w firmie tablicę informacyjną? To masz komunikację wewnętrzną. Ale to, czy spełnia swoje zadania, to już jest inna sprawa.

Pytanie, czym jest komunikacja wewnętrzna, czyli komunikacja z pracownikami, wydaje się być banalne, ale odpowiedź nie jest już taka prosta. Istnieje bowiem wiele definicji komunikacji wewnętrznej, a każda firma dostosowuje ją do własnych potrzeb.

W naszym rozumieniu, jako praktyków z wieloletnim doświadczeniem, komunikacja wewnętrzna w pojęciu bardzo szerokim i ogólnym jest po prostu zbiorem kanałów, narzędzi, form, zasad i sposobów komunikacji pionowej, czyli firmy/managerów z pracownikami, oraz poziomej – pracowników między sobą, zgodnie z przyjętą w firmie strategią.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej

W zależności od firmy, jej kultury i potrzeb pracowników może odbywać się to na wiele sposobów. Narzędzi komunikacji jest jednak tak wiele, że opisujemy je obszernie w odrębnym artykule. Podajmy jednak kilka przykładów.

W firmach produkcyjnych, w których większość pracowników nie ma dostępu do komputerów, do przekazywania informacji stosowane są m.in. tablice informacyjne, drukowane gazetki czy kaskadowanie informacji pracownikom przez przełożonych, czyli inaczej przekazywanie jej od najwyższego szczebla, do najniższego. Narzędzia te obecnie są rozwijane tak, aby służyły nie tylko przekazywaniu informacji, ale również agregowaniu feedbacku, czyli informacji zwrotnej od pracowników, by zapewnić zarządowi dostęp do informacji o nastrojach załogi – co jest szczególnie istotne w okresie kryzysów.

Przedstawiciele handlowi będący w trasie mogą liczyć np. na newslettery przesyłane na ich adresy mailowe, podsumowujące najważniejsze informacje z firmy i zachęcające do udzielenia feedbacku. Narzędzi do komunikacji z tą grupą jest oczywiście znacznie więcej – to jest tylko jednym z możliwych do zastosowania.

Z kolei pracownicy biurowi najczęściej korzystają z intranetu, chatów wewnętrznych (połączonych np. z narzędziami do pracy projektowej) czy newsletterów.

Które z tych narzędzi jest najlepsze?

Nie ma jednego narzędzia i najlepszej formy komunikacji, które sprawdzą się we wszystkich firmach. Każda firma jest wyjątkowa – ma swoją kulturę, niepowtarzalną atmosferę, potrzeby pracowników wynikające chociażby z rodzaju wykonywanej pracy, dostępu do komputerów, kondycji firmy. Dopiero po poznaniu organizacji można zarekomendować dla niej odpowiednie narzędzia do komunikacji wewnętrznej, by dzięki nim informacje docierały do wszystkich pracowników i budowały pożądany efekt.

Dlatego w IC Mobile rekomendujemy rozwiązania szyte na miarę dopiero po wcześniejszych konsultacjach z klientem. Nie kierujemy się trendami, a realnymi potrzebami firmy, a w razie potrzeby oferujemy rozwiązania niestandardowe.

.