Tablice informacyjne


Tablice informacyjne
1. Informacyjny chaos – jedną z największych bolączek tablic informacyjnych

w przedsiębiorstwach jest chaos. W jednym miejscu mieszają się ze sobą nieaktualne wiadomości, z tymi, które są w danym czasie priorytetem. Feeria kolorów rozprasza wzrok, zielone, czerwone, żółte kartki, mieszają się z białymi, wieszane jedna na drugą – trudno coś znaleźć, trudno przeczytać, trudno wyłuskać to, co najważniejsze.

2.
Wszystko jest ważne – jeśli ważne jest wszystko, to nic nie jest ważne. Nie bez przyczyny nadajemy informacjom priorytety. Artykuły zaczynają się tytułami, a następnie lidem, czyli wprowadzeniem do artykułu, najczęściej w postaci pogrubionych liter, aby nawet ten, kto nie lubi czytać długich treści, chociaż po wstępie wiedział, że coś się wydarzyło. Gdyby cały artykuł był wyboldowany (miał pogrubione litery) – nasz mózg uznałby go za nieistotny w całości. Ważne informacje powinny się wyróżniać, czyli odstawać od większości, wtedy zwrócą uwagę czytelnika. Wyróżnić się można, np. lokalizacją, albo kolorem. Gdy na tablicy pełnej białych kartek przypniemy jedną żółtą, z pewnością zwróci uwagę, podobnie jak kartka wisząca na samej górze, ponad wszystkimi, pozbawiona konkurencji po bokach.

3. Marnowanie narzędzia – myśl nieszablonowo, tablica nie musi służyć tylko do wieszania krótkich komunikatów. Oprócz nich można też powiesić ważny artykuł, poradnik, plakat czy infografikę, albo wykorzystać miejsce do pozyskania feedbacku od pracowników. Chociaż na pozór jest to narzędzie, które służy głównie do jednostronnego przekazywania informacji, są sposoby na to, aby zaczęło przynosić również odpowiedzi od pracowników.

4.
Brak znajomości zasad kompozycji – słyszałeś o „złotym trójkącie Googla”? Jak sądzisz, dlaczego firmy inwestują w badania eyetrackingowe (badające ruch gałek ocznych podczas oglądania różnych obrazów, np. wyników wyszukiwania w Google, jak w przypadku „złotego trójkąta”)? Dlaczego prawa strona reklamowa w magazynie jest droższa od lewej? Dlaczego w sygnalizacji świetlnej czerwone światło – czyli najważniejsze, które ma za zadanie ratować nasze życie, jest na samej górze? Ponieważ są to miejsca najbardziej widoczne, eksponowane, na które najszybciej zwracamy uwagę. Znajomość tych miejsc jest ważna również na tablicy informacyjnej, ponieważ to w tych najlepiej widocznych powinno się umieszczać informacje najważniejsze.

5. Brak odpowiedzialnej osoby – każdy projekt wymaga osoby, która będzie za niego odpowiedzialna, czyli przypilnuje go, aby działał sprawnie i spełniał swoje cele. Gdy takiej osoby nie ma, trudno o utrzymanie porządku. Podobnie jest z tablicą. Nawet jeśli przyjmiesz, że każdy może wywieszać na niej informacje, to dobrze by było powołać jedną osobę, która miałaby prawo tymi informacjami zarządzać – porządkować, wyrzucać, gdy się zdezaktualizują itp.

Skutki błędów:

  • Pracownicy tracą czas na szukanie informacji
  • Osoby przygotowujące komunikaty tracą czas na ich przygotowanie, ponieważ są małe szanse, że ktoś coś przeczyta
  • Firma marnuje narzędzie, którym mogłaby komunikować się z pracownikami, a nawet zyskać feedback
  • Każde miejsce, narzędzie, informacja – związane z komunikacją z pracownikami, budują wizerunek firmy w oczach pracowników(employer branding), przedstawiają stosunek firmy do nich, dlatego źle prowadzona tablica, uderza w wizerunek pracodawcy
  • Istotne komunikaty nie trafiają do pracowników
  • Pracownicy chętniej korzystają z alternatywnych nieoficjalnych źródeł informacji
  • Rodzi się dezinformacja
  • Umacnia się kultura plotki
  • Rośnie zagrożenie wewnętrznym kryzysem, spadkiem motywacji pracowników i ich zaangażowania


Jak zwiększyć skuteczność tablicy?

W IC Mobile przygotowujemy i wdrażamy wszelkie narzędzia służące komunikacji z pracownikami – również tablice.

Prowadzimy analizę tablic informacyjnych, rekomendujemy zmiany, które mają ułatwić firmie dotarcie z informacją do pracowników, a pracownikom do ważnych informacji. Zajmujemy się tablicami informacyjnymi zarówno w kontekście technicznych parametrów, jak i zasad jej prowadzenia oraz tworzenia komunikatów, a następnie wdrażamy je w przedsiębiorstwach po akceptacji klientów. Na życzenie firmy możemy wykonać również projekt personalizowanej tablicy, w oparciu o analizę potrzeb danego przedsiębiorstwa.

.