Zwiększenie zaangażowania pracowników przy użyciu narzędzi komunikacyjnych – maila i aplikacji
Kontekst
Firma budowlana, z rozproszonym i zróżnicowanym zespołem napotkała wyzwanie związane z zaangażowaniem pracowników w projekty wewnętrzne. Jednym z nich było przedstawienie pomysłów na zagospodarowania przestrzeni i segregacji odpadów wedle nowych dyrektyw unijnych. Wcześniejsze akcje nie przynosiły oczekiwanych rezultatów i spotykały się z brakiem odzewu ze strony pracowników.
Cel
Celem było zaangażowanie pracowników w proces generowania pomysłów na zagospodarowanie przestrzeni niezbędnej do segregacji odpadów na terenie budowy, poprzez wykorzystanie nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych i mechanizmów grywalizacji.
Działania
1. Wdrożenie aplikacji mobilnej
- Przygotowaliśmy aplikację specjalnie na potrzeby tej konkretnej kampanii.
- Stworzyliśmy dedykowany Key Visual (KV) akcji, zadania podstawowe – indywidualne na wybrane dni tygodnia oraz zadanie specjalne dla zespołów.
- W aplikacji umieściliśmy duł Bazy wiedzy, umożliwiający pracownikom bieżący dostęp do rzetelnych informacji.
2. Plan komunikacji
- Przygotowaliśmy kompleksowy plan komunikacji akcji, który obejmował mail oraz ulotki z instrukcjami dotyczącymi pobrania aplikacji i szczegółów akcji.
- Przed startem kampanii pracownicy otrzymali wszystkie niezbędne informacje, co zapewniło płynne wdrożenie.
- W trakcie trwania kampanii na bieżąco monitorowaliśmy zaangażowanie pracowników i w razie potrzeby wdrażaliśmy komunikację przypominająco-zachęcającą.
3. Mechanizmy grywalizacji
- Pracownicy przez kilka tygodni zdobywali punkty w ramach grywalizacji indywidualnej.
- Przygotowaliśmy też „zadanie specjalne”, które miało na celu tworzenie zespołów i wspólną pracę nad projektami.
Jak stworzyć koncept grywalizacji, żeby zaiskrzyło?
4. Zadanie specjalne
- Zadanie specjalne polegało na współpracy w zespołach i przesyłaniu pomysłów na zagospodarowanie przestrzeni do segregacji odpadów.
- Każdy zespół mógł przesłać swoje projekty za pomocą aplikacji.
- Najlepsze projekty zostały nagrodzone
Wyniki
- Uczestnictwo: W grze indywidualnej wzięło udział dwa razy więcej pracowników niż we wcześniejszych akcjach grywalizacyjnych.
- Zaangażowanie: Pracownicy przesłali łącznie 7 projektów na zagospodarowanie przestrzeni do segregacji odpadów.
- Poprawa wyników: Wcześniejsze akcje spotykały się z brakiem odzewu. Tym razem udało się zmotywować pracowników do aktywnego udziału i współpracy.
Wnioski
Wdrożenie aplikacji mobilnej z elementami grywalizacji dostosowanymi do indywidualnych potrzeb firmy oraz dobrze zaplanowana kampania komunikacyjna znacząco zwiększyły zaangażowanie pracowników.
Mechanizmy grywalizacji oraz specjalne zadania zespołowe skutecznie zmotywowały uczestników do aktywnego udziału i wspólnego generowania wartościowych pomysłów.
Wdrożenie Bazy wiedzy, z jednej strony ułatwiło pracownikom realizację zadań publikowanych w ramach grywalizacji, z drugiej, wspierało wartość edukacyjną projektu.
Firma udowodniła, że nowoczesne narzędzia i metody mogą przynieść wymierne korzyści w zakresie zaangażowania i współpracy w rozproszonym zespole.