Jeśli nie wigilia, to co?


Jeśli nie wigilia, to co?

Poznaj alternatywne formy zabaw dla Twoich pracowników.

UWAGA: Lista porad przeznaczona TYLKO dla osób odpowiedzialnych za wydarzenia firmowe, komunikację wewnętrzną, HR, czy marketing wewnętrzny, które nie zrealizowały jeszcze wszystkich swoich zaplanowanych celów na 2021 rok.

W wielu organizacjach, koniec roku kojarzy się z pewnego rodzaju celebracją, podsumowaniami. W firmach znajdujących się na terenie naszego kraju (nawet z zagranicznym kapitałem) często jest to wydarzenie zwane wigilią firmową. Jeśli nawet w tradycjach Twojej firmy do tej pory nie organizowaliście niczego szczególnego, warto zaproponować pracownikom ciekawe formy z akcentem świątecznym. Miłe rozwiązania, które odniosą się do idei przynależności do wspólnoty, wprowadzą więcej ciepła w relacje pracownicze, a przy okazji wprowadzą klimatyczny zimowy nastrój oczekiwania na nowe. By nie urazić osób niewierzących czy wyznających inne religie, może być to dobry czas na podsumowanie roku – czy zrobienie po prostu czegoś dobrego, a dla obcokrajowców będzie świetną okazją do poznania naszej kultury.

OTO 6 PORAD, dzięki którym wprowadzisz do firmy świąteczny akcent, zrealizujesz swoje cele, a działania przygotowane dla pracowników z pewnością sprawią im radość.

1. Świąteczna ścianka lub fotobudka – czy w okolicach świąt na Twoim Fb coraz częściej skrolujesz zdjęcia z życzeniami z profesjonalnych sesji zdjęciowych Twoich znajomych? Wykorzystaj ten trend i przygotuj w firmie przytulne miejsce w świątecznym klimacie, które będzie skłaniać Twoich pracowników do robienia sobie tam świątecznego selfie. Takie zdjęcie mogą być wysłane nie tylko do klientów, ale jest szansa, że zagoszczą na prywatnych profilach Twojego pracownika w jego mediach społecznościowych – i już masz zrealizowany cel employee advocacy. ;-)

2. Aplikacja na telefon, angażujący kalendarz adwentowy – to zupełnie nowy pomysł na świąteczne działania dla pracowników. Do jego realizacji wystarczy telefon – więc do zabawy możesz zaprosić nie tylko pracowników biurowych, ale i tych pracujących w terenie: pracowników działów sprzedaży, kierowców, kurierów. To także dobry sposób na zaangażowanie pracowników blue colars z produkcji czy z magazynów, pracowników rozproszonych po Polsce w sklepach czy salonach etc. W aplikacji możesz przygotować zadania, dzięki którym pracownicy zdobędą miłe upominki lub wykonają pewne zadania indywidualnie lub działowo. Z pomocą takiej apki możesz zrealizować cele CSR poprzez przeprowadzenie akcji charytatywnej, zwiększyć zaangażowanie wśród pracowników, wesprzeć promocję firmowych wartości lub wdrożenie nowego rozwiązania digitalowego.

3. Teatrzyk dla dzieci pracowników – sprawdzi się w firmach, gdzie pracuje wielu rodziców. Już same przygotowania są dobrą okazją do integracji pracowników. By zgłosili się wolontariusze firmowi dobrym pomysłem na zachętę może być zaoferowanie im warsztatów z wystąpień publicznych lub pracy z głosem. Wspólny występ może być okazją do wspólnego spotkania dzieci i rodziców w firmie. Jeśli jednak pandemia pokrzyżuje plany, zawsze można nagrać wystąpienie i udostępnić je nie tylko dzieciom swoich pracowników, ale przekazać nagrania do szpitali czy domów dziecka (pamiętaj wtedy, by poprosić „aktorów” o podpisanie zgód na użycie wizerunku). Kolejny cel CSR zrealizowany, nie wspominając o celach Employer Brandingowych.

4. Wystawa świąteczna – czyli konkurs plastyczny dla dzieci ze świętami w tle – pamiętaj, że zadanie musi być bardzo konkretne. Narysuj najpiękniejsza choinkę / renifera / Mikołaja – takie zadania będzie łatwiej oceniać (np. przez specjalnie powołane w tym celu jury lub przez wszystkich pracowników, którzy mogą głosować poprzez aplikacje czy intranet). Nagroda dla zwycięzcy nie musi być materialna. Najlepsza praca w konkursie może np. znaleźć się na okładce magazynu firmowego, albo stać się oficjalną firmową kartką świąteczną do wysłania do kontrahentów – oczywiście z historią jej powstania w tle.  Z pozostałych prac dzieci warto zrobić klimatyczną wystawę świąteczną, w recepcji czy na ogrodzeniu firmowym w odpowiednio dużym formacie. Wskazówka – pamiętaj, by przy wszelakich konkursach przygotować regulamin, w którym jasno będzie wskazane, jakich nagród można się spodziewać i jakie będą kryteria wyboru. Cele wizerunkowe oraz wzmacniające EB – odhaczone!

5. Mikołajkowo / świąteczny bieg firmowy – w którym mogą wziąć udział zespoły albo całe rodziny pracowników – możliwy do realizacji nawet, gdy znowu trzeba będzie pracować zdalnie. Warto by pracownicy przesyłali swoje zdjęcia / filmiki ze sportowych dystansów, by motywować swoich kolegów. Każdy biegacz może wykupić pakiet startowy, z którego dochód będzie przekazany na cel charytatywny. Cel związany z angażowaniem pracowników, CSR.

6. Firmowy program pomagania / aukcja usług – z pewnością wśród pracowników znajdziesz osoby, które pieką świetne torty, a może ktoś ma wyjątkowe hobby i miałby ochotę na ten temat przeprowadzić wykład? Może są osoby, które chętnie zostaną na kilka godzin z czyimś dzieckiem lub przywiozą komuś zakupy? Te wszystkie czynności moża wystawić na aukcji, np. w intranecie lub aplikacji mobilnej, a pozostali pracownicy mogą przeznaczać na te usługi konkretne kwoty, które finalnie będą przeznaczone na cele charytatywne. Tutaj jest jeszcze jednak korzyść dla Ciebie – dowiesz się o talentach współpracowników, którymi być może będą mogli się dzielić przy okazji innych akcji – w firmowym intranecie czy gazecie dla pracowników. Tutaj można zrealizować mnóstwo celów: integracyjny, CSR, angażujący, pozyskanie nowych autorów do wydawnictw wewnętrznych.


.