Komunikacja wewnętrzna to nie tylko przesyłanie informacji czy dokumentów, ale także tworzenie przestrzeni, w której pracownicy czują się doceniani, słuchani i zmotywowani. Dzięki temu powstają pozytywne doświadczenia wspierające ludzi ich zaangażowanie, co finalnie wpływa na efektywność zespołu i organizacji.
Employee Experience (EX) zaczyna się już na etapie pierwszego kontaktu z kandydatem i trwa aż do ostatniego dnia jego pracy w jednej firmie. Bez wątpienia na skuteczne kształtowania EX ma wpływ odpowiednio przemyślana, zaplanowana i konsekwentna komunikacja.
Oto 5 kluczowych punktów, na które warto zwrócić uwagę:
1. Rekrutacja – przejrzystość i otwartość
Ważne jest pierwsze wrażenie – pierwszy kontakt kandydata z firmą – pokazanie transparentności i dbałości o relacje. Jasny przekaz o wartościach, kulturze organizacyjnej i oczekiwaniach wobec przyszłych pracowników buduje zaufanie i pozwala skuteczniej dopasować ludzi do zespołu.
2. Onboarding – spersonalizowane wdrożenie
Pierwsze dni w nowym miejscu pracy bywają pełne emocji (ile razy czytaliście wspomnienia pracowników o ich wrażeniach z pierwszego tygodnia?). Dobrze zaplanowane działania onboardingowe, wsparte klarowną komunikacją, pomagają nowym osobom szybciej odnaleźć się w swoim środowisku, zrozumieć cele organizacji, procesy oraz kulturę firmy. To moment, w którym pracownik zaczyna kształtować swoje pierwsze, kluczowe doświadczenia, które mogą wpływać na lojalność.
3. Codzienna komunikacja – dialog oparty na feedbacku
Regularna wymiana informacji, otwarty feedback, angażowanie pracowników w inicjatywy firmy budują kulturę zaufania i ciągłego rozwoju. Nie chodzi tylko o kaskadowanie informacji – pracownicy potrzebują także kanałów do dzielenia się swoimi pomysłami, obawami, sukcesami, chcą być wysłuchani w swoich mikro i makrospołecznościach. Dobrze działające platformy feedbacku, spotkania one-to-one, eventy, kampanie to znakomita droga do budowania zaangażowania.
4. Rozwój i docenianie – jasne cele i wartościowy feedback
Komunikacja w procesie rozwojowym powinna uwzględniać zarówno bieżące osiągnięcia, jak i długofalowe plany. Regularne rozmowy o postępach, wyzwaniach i możliwościach rozwoju dają pracownikom poczucie, że ich wysiłek jest dostrzegany, a kierunek kariery w firmie jest jasno określony. To potężny motywator do podejmowania nowych inicjatyw i projektów, a czasami zmiany kierunku rozwoju w firmie.
5. Offboarding – z klasą i poszanowaniem relacji
Odejście z firmy (z dowolnej przyczyny) jest często pomijanym etapem EX. Jednak sposób, w jaki prowadzimy komunikację w trakcie offboardingu, zostaje z pracownikiem na długo. Pozytywne doświadczenie przy zakończeniu współpracy buduje wizerunek firmy jako profesjonalnego i wartościowego pracodawcy – być może w przyszłości zaowocuje ponowną współpracą lub poleceniem.
„Komunikacja jest mostem łączącym każdy etap ścieżki pracownika w organizacji. Rolą IC Biznes Partnera jest wsparcie managerów w przemyślanym i konsekwentny dialogu oraz pomoc w budowaniu relacji opartej na zaufaniu co sprawia, że Employee Experience staje się mocnym filarem kultury organizacyjnej” – podpowiada Katarzyna Kryńska, Co-founder IC mobile.
Czy taki rodzaj komunikacji jest bliski Tobie i Twojej organizacji?
Zapraszamy do udziału w ogólnopolskim konkursie dla komunikacji wewnętrznej IC Biznes Partner. Kliknij w baner, aby dowiedzieć się więcej.