Czy znasz najważniejsze słowo w komunikacji zmiany?

- Pracownik?

- Firma?

- Rozwój?

- Pomidor! Żadne z powyższych.

 

Słowo, o jakim traktuje ten artykuł to potężne narzędzie, które pomaga zwiększyć aprobatę dla zmian i próśb o wykonanie jakiegoś zadania. Wprowadzone na stałe do komunikacji wewnętrznej, może radykalnie zmienić kulturę w firmie na bardziej otwartą i przychylną zmianom. 

Moc tego słowa to nie wymysł beletrystyczny, lecz zjawisko społeczne poparte 50 latami badań! Jego niezwykłą skuteczność odkryła jako pierwsza, już w latach 70., wybitna psycholożka z Harvardu Ellen Langer – autorka wielu znanych książek, m.in. bestsellera „Mindfulness”, od którego rozpoczęła się ogólnoświatowa „kariera” metody zarządzania emocjami przez „uważność”. 

Słowem, które otwiera wiele drzwi i sprawia, że ludzie zamiast „nie,” zaczynają odpowiadać „tak” na nasze pomysły, jest:

 

PONIEWAŻ

 

Badania psychologiczne i socjologiczne potwierdziły, że podanie istotnego uzasadnienia prośby, zwiększa szansę na uzyskanie zgody. Dlatego prosząc o coś, np. pracowników o zrozumienie i zaakceptowanie zmian wdrażanych w firmie, warto zawsze uzasadnić te zmiany, podając istotne powody, dla których one zachodzą.

 

Przykład:

Jeżeli firma X zmienia lokalizację, aby zmniejszyć koszty wynajmu biur, a zaoszczędzone fundusze chce przeznaczyć na rozwój linii produkcyjnej, co umożliwi rozwój całej organizacji w najbliższych latach, wzrost konkurencyjności na rynku, a co za tym idzie sprawi, że firma stanie się jeszcze bardziej stabilnym miejscem pracy – to podanie takiej argumentacji do wiadomości pracowników, zdecydowanie ułatwi im akceptację zmiany.

Przeciwną reakcję – opór przed zmianami, wywoła wydanie zwykłego komunikatu informujące o przeprowadzce bez podania jej powodów. W takim przypadku można spodziewać się powstania tzw. „drugiego obiegu informacji” i plotek głoszących wymyślone powody przeprowadzki firmy. A w tym zakresie wyobraźnie ludzka nie zna granic i często podpowiada czarne scenariusze („Może firma ma kłopoty finansowe?”, „Widziałem nowe biuro na mapie satelitarnej, wygląda na mniejsze, to znaczy, że będą zwalniać!” itp.)

 

Słowo „ponieważ” jest ważnym elementem Metody 4P, autorskiej metody IC Mobile opracowanej i stosowanej w komunikacji zmian oraz eventów firmowych. Pojawia się m.in. w kroku 1. metody – „Przygotuj”, w którym podpowiadamy, jak przygotować się do komunikacji zmiany już od momentu zadecydowania o nich przez zarząd organizacji.

Opowiemy dokładnie o tej metodzie 14 lipca podczas bezpłatnego webinaru: „Jak skutecznie zaplanować komunikację powrotu pracowników do firmy”. (Tą metodę można zastosować z powodzeniem przy wprowadzaniu każdej zmiany, nie tylko dotyczącej „powrotów”!).

Szkolenie poprowadzą eksperci z IC Mobile: Katarzyna Kryńska i Lidia Skrzyniecka oraz gościnnie Magdalena Kuropieska-Deloff niezależny ekspert ds. EB oraz komunikacji wewnętrznej

! Każdy uczestnik webinaru otrzyma ebook „Metoda 4P. Manual, jak krok po kroku zakomunikować w firmie zmianę lub wydarzenie, aby uzyskać dla nich poparcie pracowników oraz zwiększyć ich zaangażowanie i motywację.”

➡ Aby się zapisać, wystarczy kliknąć w ten link: https://linkd.pl/z9ar

 

SKORZYSTAJ Z BAZY WIEDZY O KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ

 

Podobał Ci się ten artykuł? Więcej podobnych treści znajdziesz w naszej >> Bazie Wiedzy o komunikacji wewnętrznej

Jeśli chcesz, abyśmy powiadomili Cię, kiedy zostanie opublikowany kolejny artykuł, zapisz się do naszego newslettera!