Czy w Twojej firmie istnieje tzw. zmęczenie informacją?

Syndrom zmęczenia informacją został zdiagnozowany i opisany przez psychologa Davida Lewisa. Mówi on, że coraz więcej osób nie jest w stanie przyswoić nowych wiadomości, mają problem ze zrozumieniem prostych komunikatów, nie mówiąc już o ich selekcji. Z kolei firma analityczna Basex wylicza, że przeciętny pracownik biurowy spędza w tygodniu 20 godzin na odgruzowywaniu skrzynki e-mailowej.

Jak w tym wszystkim ma się komunikacja wewnętrzna w Twojej firmie? Czy jesteś pewien, że przekazywane informacje trafiają do wszystkich pracowników we właściwym czasie? Czy nadal korzystasz z tych samych kanałów i narzędzi, z których korzystałeś przed rozpoczęciem pandemii? Jaka jest satysfakcja z komunikacji wewnętrznej w dobie pracy zdalnej? Czy wykorzystywane przez Ciebie kanały i narzędzia są naprawdę skuteczne?

W każdej firmie warto co jakiś czas badać komunikację wewnętrzną. Dzięki temu zyskujemy wartościowy kierunkowskaz, który wskazuje nam, gdzie jesteśmy i w którą stronę warto podążać. To od komunikacji zależy rozumienie przez pracowników procesów wewnętrznych oraz swoich codziennych zadań, od niej zależy również poziom satysfakcji z wykonywanej pracy, a ta bezpośrednio przekłada się na wyniki osiągane przez pracowników firmy.

Czy regularnie badasz i oceniasz komunikację wewnętrzną w firmie? A może dopiero się nad tym zastanawiasz? Do dyspozycji masz kilka metod. Najpopularniejsze z nich to:

  • wywiady pogłębione,
  • badanie ankietowe,
  • fokus.

Każde z powyższych rozwiązań ma swoje wady i zalety, jednak ostatecznie Twoja decyzja będzie zależała od tego, jakiego rodzaju dane chcesz pozyskać (ilościowe czy jakościowe), ile czasu chcesz poświęcić na ocenę komunikacji wewnętrznej oraz od innych Twoich zasobów, jak np. budżet. Wybór metody będzie uzależniony również o tego, czy potrzebujesz zweryfikować działanie pojedynczego narzędzia, satysfakcję ze zrealizowanej akcji, czy raczej potrzebujesz gruntownego audytu.

Bez względu na to, które z powyższych rozwiązań zastosujesz, pamiętaj o:

  • planie komunikacji np.: metodą 4P (przygotuj, poinformuj, powitaj, pomagaj) ,
  • nadaniu poczucia sensu udzielania odpowiedzi – ludzie chętniej zaangażują się w działanie, które może poprawić ich sytuację,
  • zadbaniu o poufność wypowiedzi,
  • zaplanowaniu odpowiednio w czasie – nie realizuj badania w okresie szczególnie intensywnej pracy,
  • daniu szansy na udzielenie odpowiedzi wszystkim pracownikom, również tym np. pracującym w terenie lub bez dostępu do komputera,
  • przekazaniu pracownikom wyników badania, chociaż w uproszczonej formie, np. infografiki,
  • pokazywaniu efektów (jeśli uda Ci się rozwiązać jakiś problem, poinformuj, że to wynik zbadania opinii pracowników).

W kolejnym artykule pokażemy Ci, jakie plusy i minusy stoją za każdą metodą pozyskiwania informacji zwrotnej od pracowników.

SKORZYSTAJ Z BAZY WIEDZY O KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ 

Podobał Ci się ten artykuł? Więcej podobnych treści znajdziesz w naszej >> Bazie Wiedzy o komunikacji wewnętrznej

Jeśli chcesz, abyśmy powiadomili Cię, kiedy zostanie opublikowany kolejny artykuł, zapisz się do naszego newslettera!


Zdjęcie autorstwa fauxels z Pexels