Czy można wykorzystać influencer marketing w komunikacji wewnętrznej?

W IC Mobile zawsze chętnie przenosimy nasze doświadczenia z różnych dziedzin na grunt komunikacji z pracownikami. Szczególnie bliska jest nam idea wykorzystywania narzędzi zaczerpniętych z marketingu. Wychodzimy bowiem z założenia, że pracowników, w wielu sytuacjach, można traktować jak klientów wewnętrznych – w końcu do nich kierujemy kampanie, działania komunikacyjne, promocyjne, budujemy relacje, badamy potrzeby (np. audyt komunikacji wewnętrznej), tworzymy dla nich produkty (np. intranet). To oni są celem naszych strategii komunikacji. Czy te działania nie brzmią tożsamo z działaniami kierowanymi przez marki do klientów zewnętrznych?

Bliską nam dziedziną marketingu jest influencer marketing, którego metodykę chętnie przenosimy na grunt komunikacji z pracownikami w celu wyłonienia spośród pracowników zespołu ambasadorów idei i działań ważnych dla firmy. Można powołać np. zespół ambasadorów wartości firmowych czy nowego narzędzia do komunikacji.

W tabeli poniżej podsumowaliśmy dla Was, w jakich działaniach w ramach programów ambasadorskich w komunikacji wewnętrznej, czerpiemy z doświadczeń i metodyki influencer marketingu.


DZIAŁANIA

Influencer marketing

Program ambasadorski

 

Jak wyłonić ambasadorów?

Za pomocą narzędzi do monitoring internetu

Sprawdzić, kto angażuje się
w działania wewnątrz firmy (np. biegi firmowe, akcje charytatywne,
kto chętnie zgłasza się do projektów, kto aktywnie komentuje w mediach wewnętrznych), zapytać znajomych
z pracy z różnych działów, kto u nich jest naturalnym „społecznikiem”, ogłosić oficjalną rekrutację

 

Co sprawdzić?

Czy pozytywnie wypowiada się
na temat marki

Czy pozytywnie wypowiada się na temat firmy / swojego zespołu

 

Jak się rozliczać?

Finansowo, od kampanii albo od wyników (można np. udostępnić influencerowi unikalny link, poprzez który jego odbiorcy będą mogli
podjąć ważne dla marki działanie,
np. kupić produkt/usługę lub zarejestrować się na wydarzenie
– w ten sposób sprawdzimy skuteczność kampanii)

Trzeba zaplanować benefity,
np. w postaci wyższej oceny w SOP, udziału w szkoleniach dedykowanych tylko ambasadorom, możliwości realnego wpływu na pracę w firmie, możliwości bycia w wybranej społeczności, gratyfikacji okolicznościowych, podziękowania
od przełożonych, promocji członków zespołu ambasadorskiego w firmie (employee branding)

 

Jak budować relację?

Długofalowo – komentuj, opiniuj
w kanałach influencera; wspierając jego działania, wspierasz również swoją markę; nie zapominaj
o influencerze wraz z końcem Waszej kampanii IM, kontynuuj relację, podtrzymuj kontakt

 

Długofalowo – nawet jeśli zakończysz projekt ambasadorski przy danej kampanii, utrzymuj kontakt
z ambasadorami, być może niedługo będą mogli Cię wesprzeć przy kolejnych działaniach

Jak współpracować?

Zaufaj, bądź partnerem a nie szefem

 

 

patrz: IM

Jak
angażować?

Daj poczucie wpływu i sprawczości, pytaj o zdanie – niech influencer ma możliwość  pracy z Tobą nad projektem kampanii lub chociaż wprowadzenia swoich drobnych sugestii, aby miał poczucie, że nie zapewnia tylko kanału dystrybucji,
a jest ważna częścią projektu, który jest również jego projektem

 

patrz: IM

Jak
uwiarygadniać przekaz do odbiorcy influencera
/ambasadora?

Daj mu działać – to influencer
najlepiej zna swoich odbiorców
– w końcu sam zbudował swoją społeczność, intuicyjnie lepiej wyczuwa jej nastroje, potrzeby
i zainteresowania, dlatego słuchaj
jego porad, proś o nie i bierz pod uwagę, wie jakim językiem komunikować się ze swoimi odbiorcami

 

Dawaj ambasadorom wskazówki, a nie gotowe teksty komunikatów. Niech własnymi słowami opowiadają innym o idei projektu, któremu ambasadorują, pozwól im doświadczać, uczyć się, uzbrój w informacje, niezbędne materiały, inspiruj – to jest Twoja rola

Jak IM wpływa
na SEO?

Wykorzystywanie popularnych nazwisk, zwiększa ruch na stronach internetowych; kierowanie ruchu
z dobrze wypozycjonowanych stron influencerów do strony promowanej marki poprawia jej pozycjonowanie
w wynikach wyszukiwania

 

Udzielanie się w mediach wewnętrznych, np. intranecie, liderów opinii z firmy, może mieć pozytywny wpływ na zwiększenie aktywności użytkowników w danym kanale komunikacji (teza oparta na doświadczeniu; brak badań)

W IC Mobile przygotowujemy programy ambasadorskie

- od opracowania założeń takiego programu (cele, statut, benefity, harmonogram, ewaluacja i in.), przez wyłonienie ambasadorów (rekrutacja nieoficjalna), proces oficjalnej rekrutacji,

- przez prowadzenie spotkań ambasadorów i ich działań, wsparcie merytoryczne, szkolenia
i benefity,

- po ewaluację celów zespołu ambasadorskiego.

Chętnie dzielimy się w tym zakresie wiedzą i doświadczeniem – zapraszamy do umówienia się na rozmowę: office@ic-mobile.pl

 

>> Zainteresował Cię ten artykuł?
Zapisz się do newslettera Bazy wiedzy o komunikacji wewnętrznej, aby otrzymać powiadomienie, kiedy pojawi się kolejny wpis lub webinar: http://ic-mobile.pl/newsletter